اموزش برنامه نویسی

با مراجعه به این وبلاگ میتوانید از اموزش های ما بهره مند شوید

اموزش برنامه نویسی

با مراجعه به این وبلاگ میتوانید از اموزش های ما بهره مند شوید

آموزش زبان برنامه نویسی

  • ۰
  • ۰

آموزش زبان برنامه نویسی C#

C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت ایجاد شده است. احتمالا همین جمله هم نیاز به توضیح دارد! با من در لیداوب همراه باشید. مایکروسافت C# را ادغامی از قدرت C++ و سادگی Visual Ba

C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت ایجاد شده است. احتمالا همین جمله هم نیاز به توضیح دارد! با من در لیداوب همراه باشید.

مایکروسافت C# را ادغامی از قدرت C++ و سادگی Visual Basic معرفی می‌کند. اما به نظر من، در حال حاضر سادگی C# به مراتب خیلی بیشتر از Visual Basic است.

در اواخر دهه ۱۹۹۰ که مایکروسافت و شرکت Sun Microsystems مالک Java در دنیای نرم افزار رقابت سرسختانه‌ای داشتند، مایکروسافت تصمیم گرفت یک زبان برنامه نویسی جدید توسعه دهد. شاید حتی برای خارجی‌ها هم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. در ابتدا C# از لحاظ ساختاری خیلی به Java و بیشتر از آن به C++ نزدیک بود اما رفته رفته و با توسعه این زبان برنامه نویسی جدید، تفاوت‌ها بیشتر و بیشتر شدند.

خانواده C، خانواده زبان‌های برنامه نویسی

C# چیست؟ زبان‌های خانواده C

در دنیای زبان‌های برنامه نویسی، اصطلاحی وجود دارد به نام زبان‌های خانواده C؛ دلیل این نام‌گذاری، شباهت ظاهری (Syntax) زبان‌های عضو این خانواده به زبان C است. خیلی از زبان‌های برنامه نویسی مشهور این روزها مثل C، C++، Objective-C، PHP، C#، Java و حتی زبان بسیار جدید Swift عضو این خانواده هستند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر یکی از این زبان‌ها را بلد باشید، کارتان برای یادگیری دیگری آسان‌تر خواهد بود.

آیا C# قدیمی است؟

در زمانه‌ای که همه چیز با یک ساعت پیش از خود متفاوت است، حالا که می‌دانیم C# در واقع پیش از شروع قرن ۲۱ ساخته شده است، آیا می‌توانیم نتیجه بگیریم که C# پیر شده و بهتر است سراغ یک زبان تازه نفس‌تر مثل Swift برویم؟ قطعا خیر، C# تا به امروز بارها به روز شده است. نسخه 7.1 زبان C# به تازگی منتشر شده است. از نظر من C# یک جوان ۳۰ ساله است که به اندازه کافی جوان و به اندازه کافی با تجربه است.

شی گرایی به چه معنا است؟

در ابتدای این مقاله، گفتم که C# یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا است. برای اینکه توضیح بدهم دقیقا یک زبان شی گرا چیست، ابتدا باید بدانیم در زبان‌های غیر شی‌گرا چه می‌گذرد. زبان‌های غیر شی گرا از دو موجودیت «داده» و «عملیات» تشکیل می‌شوند. یعنی کل یک نرم افزار، مثل نرم اپلیکیشن اندروید، iOS یا هر نرم افزار دیگری که روی کامپیوترهای شخصی اجرا می‌شوند، از چندین عملیات (Function) که یک یا چند داده (Data) می‌گیرد ساخته شده که این function تغییرات لازم را روی آن داده‌ها اعمال می‌کند و داده جدید را به function قبلی بر می‌گرداند.

آیا C# برای من مناسب است؟

اگر به این فکر می‌کنید که برای اولین بار پا به دنیای یک زبان برنامه نویسی بگذارید، C# گزینه مناسبی برای شما است. بگذارید با هم صادق باشیم، واقعا فرقی نمی‌کند که چه زبانی را انتخاب می‌کنید. هر کدام نسبت به دیگری قابلیت‌ها و ضعف‌هایی دارد. مهم‌تر از این تفاوت‌ها، هدف شما از یادگیری برنامه نویسی است. مثلا اگر بخواهید یک اپلیکیشن اندروید یا iOS بسازید، به ترتیب زبان‌های جاوا و Swift گزینه‌های مناسبی هستند. یا اگر به پیاده سازی ظاهر صفحات وب علاقه دارید می‌توانید با JavaScript شروع کنید. اما C# این امکان را به شما می‌دهد که در پلتفرم‌های مختلف نرم‌افزار مورد نظر خود را توسعه بدهید. من اسمش را زبان برنامه نویسی میانبر می‌گذارم. زبانی که با آن هم می‌توانید اپ اندروید، iOS بنویسید و هم سایت و سرویس‌های سمت سرور را توسعه بدهید. این یعنی C# می‌تواند تقریبا یک چرخه کامل در محصولات نرم‌ افزاری را پشتیبانی کند، دیگر چه می‌خواهید؟

آیا مناسب من است؟

در بخش قبلی کمی توضیح دادم که C# قابلیت این را دارد که یک چرخه کامل از یک محصول نرم‌افزاری را پشتیبانی کند. اپلیکیشن موبایل، معمولا به یک نرم‌افزار در پشت صحنه نیاز دارند. این نرم‌افزار روی وب سرورها که در واقع کامپیوترهای قدرتمند متصل به شبکه اینترنت هستند نصب می‌شوند. به این نرم افزار و زبان‌های برنامه نویسی مورد نیاز برای توسعه آن‌ها، اصطلاحا سمتِ سرور (Server side) می‌گوییم. C# یک زبان سمت سرور است.

 

  • ۹۹/۰۲/۰۸
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی